پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار
سرخط خبرها

روند نزولی نرخ تورم در بهمن ماه ۱۴۰۲ ادامه‌دار شد

  • کد خبر: ۲۱۳۳۲۸
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
  • ۱
روند نزولی نرخ تورم در بهمن ماه ۱۴۰۲ ادامه‌دار شد
با استناد به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ‌های تورم در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نرخ تورم ماهانه برای سومین ماه متوالی کاهشی شده و این ماه نیز ۱.۲ واحد درصد از ارتفاع خود کاسته است.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از آنکه روز گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، در حاشیه جلسه هیأت دولت، از منفی شدن تورم خوراکی‌ها و افت تورم ماهانه به ۱.۴ درصد خبر داد، مرکز آمار ایران نیز با انتشار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده بهمن‌ماه، بر ادعای مخبر مهر تائید زد.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که علاوه بر تورم ماهانه، نرخ‌های تورم سالانه و نقطه به نقطه نیز در بهمن‌ماه کاهشی شده است. احتمالا به همین دلیل بوده که دولت‌مردان بار دیگر در اعلام آمار تورم از منابع رسمی پیشی گرفته‌اند. زیرا تجربه ثابت کرده است که این اتفاق تنها در صورتی رخ می‌دهد که آمار‌ها بهبود وضعیت اقتصادی را نشان دهند و اگر چنین نباشد، نه‌تن‌ها خبری از اعلام آمار از سوی مدیران دولت نیست، بلکه همان آمار‌های رسمی نیز با تأخیر منتشر می‌شوند.

سقوط آزاد نرخ تورم ماهانه

با استناد به تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از نرخ‌های تورم در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نرخ تورم ماهانه برای سومین ماه متوالی کاهشی شده و این ماه نیز ۱.۲ واحد درصد از ارتفاع خود کاسته است.


به این ترتیب نرخ تورم ماهانه که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در طول یک ماه را نشان می‌دهد، در بهمن ماه به ۱.۴ درصد رسید که کف ۳۳ ماهه این نرخ محسوب می‌شود.

تورم نقطه به نقطه در کف ۲۲ ماهه

آمار‌های ارائه شده توسط مرکز آمار، تداوم روند نزولی نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز تائید می‌کنند. بر این اساس، نرخ تورم نقطه به نقطه که قیمت یک سبد یکسان از کالا‌ها و خدمات در یک نقطه زمانی را نسبت به قیمت همان سبد در نقطه زمانی متناظر در سال گذشته مقایسه می‌کند، در بهمن ماه سال جاری به ۳۵.۸ درصد رسیده است.

همچنین این نرخ که در مقایسه با دی ماه ۲.۷ درصد عقب‌نشینی کرده، حالا در پایین‌ترین سطح خود از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ به این سو به سر می‌برد.

نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۵.۸ درصدی در بهمن ماه به این معنی است که خانوار‌های کشور در این ماه برای خرید یک سبد یکسان از کالا‌ها و خدمات، به‌طور میانگین ۳۵.۸ درصد بیشتر از بهمن ماه سال گذشته هزینه کرده‌اند.

هدف تورم سالانه محقق نشد

داده‌های مرکز آمار همچنین حاکی از آن هستند که نرخ تورم ۱۲ ماهه برای نهمین ماه متوالی، روند نزولی خود را ادامه داده است. طوری نرخ تورم سالانه با کاهشی ۱.۱ واحد درصدی در مقایسه با دی ماه مواجه شده و رقم ۴۲.۵ درصدی را به ثبت رسانده است. به این ترتیب این نرخ به کمترین میزان ثبت‌شده از آذر ماه سال گذشته به این سو رسیده است.

با وجود اینکه نرخ تورم سالانه در ماه‌های اخیر افتی قابل توجه را تجربه کرده است، به نظر نمی‌رسد که هدف تورم ۳۰ درصدی بانک مرکزی در پایان سال  محقق شود. حال باید دید که سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به منظور مهار تورم تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، چه هدفی برای تورم در سال آینده تعیین می‌شود و دولت و بانک مرکزی تا چه حد در تحقق آن هدف موفق خواهد بود؟

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
0
0
لعنت خدا بر پدر و مادر همه دروغگویان و تزویر کاران و عوامفریبان همه جهان .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->